Een chatbot

Een chatbot – Wel of niet aan beginnen?

Posted Leave a commentPosted in Zakelijke trends

Een chatbot bouwen is een intensief en kostbaar proces. Zorg er daarom eerst voor dat je antwoord hebt op onderstaande vragen. Zo ben je ervan verzekerd dat een chatbot voor jouw organisatie een zinvolle investering is.

Wat is de toegevoegde waarde van zo’n chatbot voor je organisatie?

Het is verstandig om eerst eens de resultaten van je huidige communicatiekanalen te bekijken en hoe deze bijdragen aan de missie en doelstellingen van je organisatie. Wil je klanten ten alle tijde service kunnen bieden en is dat nu nog niet aan de orde? Wellicht zijn je FAQ-lijsten op je website zo lang en onoverzichtelijk dat een chatbot hoe dan ook een betere ervaring oplevert? Is het zo druk dat de support-afdeling of live chat het volume van de klantvragen niet aan kan? Een chatbot kan een slimme investering zijn als het antwoord op een of meerdere van deze vragen ‘ja’ is.

Past een chatbot wel bij je merk en product?

Contact met een chatbot is onpersoonlijker en sommige merken en producten lenen zich daar minder goed voor. Een chatbot past daarom niet bij alle producten of diensten. Nadat een klant bijvoorbeeld een kinderstoeltje voor in de auto heeft gekocht wil je bij eventuele problemen misschien liever geholpen worden door een persoon en niet door een chatbot. Aan de andere kant hoeft een een vraag over openingstijden niet zo persoonlijk te zijn. Ook je merk speelt een belangrijke rol bij de beslissing om een chatbot te nemen. Als een merk zich focust op early adaptors en innovatie, dan kan dat een goede reden zijn voor een chatbot.

Past een chatbot bij je klanten?

Elke klant heeft voorkeurskanalen. De een vindt het prettig om alles online te regelen terwijl de ander liever belt. Met een chatbot zul je dus nooit al je klanten blij maken. Daarom is het handig om te bekijken hoe ‘online’ jouw klanten over het algemeen zijn en hoe vaak het dus bijdraagt aan de klantervaring.

Is het inhoudelijke aspect van je (klant)vragen geschikt voor een chatbot?

Chatbots zijn vooral geschikt voor simpele vragen met een hoog volume. Antwoorden dienen kort en bondig gegeven te worden. Wanneer vragen een emotionele lading hebben zoals bij klachten vaak het geval is, dan is een chatbot minder geschikt. Analyseer van tevoren dus altijd je klantvragen voor je met een chatbot begint. Blijkt dat de meeste klantvragen eenvoudig te automatiseren zijn? Dan kan een chatbot veel van deze vragen voor je opvangen.

Wat voor type chatbot past bij de doelstelling?

Wil je een chatbot die alleen antwoorden op simpele vragen geeft of eentje die ook acties kan uitvoeren zoals een aanvraag verwerken, persoonsgebonden informatie teruggeven of doorschakelen naar een service desk? Het antwoord hierop heeft gevolgen voor de technische complexiteit van de implementatie van je chatbot.

Hoeveel talen hoort de chatbot te spreken?

Wanneer je klanten in meerdere talen te woord wilt staan, dan zul je voor elke taal alle content opnieuw moet schrijven en je chatbot moeten trainen. Check dus van tevoren hoe groot je anderstalige doelgroep is om te bepalen of het de moeite loont om voor hen een buitenlands sprekende chatbot te ontwikkelen. Er bestaan op dit moment namelijk nog geen intuïtief werkende chatbots die tijdens een dialoog kunnen overschakelen naar een andere taal of die goed kunnen signaleren welke taal je spreekt. Natuurlijk zou je met vertaaldiensten kunnen werken, maar dat komt een ‘natuurlijke’ dialoog niet ten goede.

Wat zijn je eigen verwachtingen?

Veel mensen overschatten de mogelijkheden van chatbots. Maar als je een paar gesprekken met chatbots hebt gevoerd, stel je waarschijnlijk je verwachtingen bij. En die realistische verwachtingen heb je nodig om te beslissen of een chatbot voor jou werkt. Ga bijvoorbeeld eens in gesprek met de bots op ASR.nl, Bol.com, nn.nl of Transavia flight search via facebook messenger om je verwachtingen te toetsen.

Hoeveel tijd heb je om de chatbot te onderhouden en te optimaliseren?

Pas als een chatbot live staat begint het echte werk. De dialogen moeten aan de ‘achterkant’ gereviewd worden. Bij alle verkeerde antwoorden van je chatbot moet deze opnieuw trainen zodat toekomstige dialogen beter verlopen. Dit is een voortdurende klus die veel tijd kost. De werkdruk van medewerkers vermindert misschien met de komst van een chatbot, maar tegelijk heb je wel (andere) mensen nodig die de content van de chatbot beheren, optimaliseren en uitbreiden.

Weet waar je aan begint

Heb je de mogelijkheid om met een chatbot te experimenteren en daarvan te leren? Dan zeggen wij: doen! Zijn er andere zaken die nu meer opleveren? Dan is het misschien nu (nog) niet het moment om veel tijd, geld en energie in een chatbot te steken.

Coaching iets voor jou?

Coaching iets voor jou?

Posted Leave a commentPosted in Teambuilding

Dit is een goede vraag om jezelf te stellen. Ben je bereid je doelen te bereiken door middel van coaching? Het antwoord is ja wanneer je zelf ook 100% achter deze keuze staat. Want degene die jou gaat helpen je doelen te bereiken ben jij. Een coach is in dit geval neutraal en laat jou je eigen kwaliteiten herontdekken en   gebruiken. Door middel van een coachingstraject wordt jouw potentie ontdekt, samen met een coach. 

Waar is coaching goed voor?

Vraag jij je nu af: “Wat kan coaching voor mij betekenen”? Dit herontdekken van je eigen kwaliteiten kun je zelf doen, maar het is vele malen makkelijker om dit samen met een coach te doen die jou hierin kan begeleiden. Welk doel jij voor jezelf stelt is geheel persoonlijk. Beter omgaan met stress? Op zoek gaan naar een nieuwe baan? Je perfectionisme aanpakken of misschien wel het vinden van een nieuwe partner. Veel mensen zoeken voor veel verschillende doelen een coach die hen daarbij kan helpen. Het taboe van hulp is in onze modern tijd wel verbroken. Het inschakelen van een coach is dan ook helemaal zo raar niet. Het is juist slim. 
Haal meer uit jezelf dankzij coaching op de juiste vlakken. 

Coaching iets voor jou?

Het is dan ook fijn als je een coach kan kiezen die precies weet waar jij naartoe wilt en hier al het enige ervaring mee heeft.

E-commerce trends 2021

Posted 1 CommentPosted in Zakelijke trends

Het jaar 2020 was zeker anders, omdat het werd gekenmerkt door de wereldwijde gezondheidscrisis, die een groot aanpassingsvermogen aan e‑merchants en al diegenen die het internet als een kans zagen om hun activiteiten voort te zetten, nodig zal hebben gehad. Dit jaar belooft weer een sterk jaar te worden met veel nieuwe ontwikkelingen. Wat kun je precies verwachten? Wat zullen de e‑commerce-trends zijn en hoe kun je je daarop voorbereiden? Wij hebben de antwoorden!

1. De optimalisatie van je logistiek en levering

Procesautomatisering

Steeds meer retailers beginnen een webshop en het is essentieel om processen zoveel mogelijk te automatiseren, vooral op het gebied van logistiek. In hun specifieke geval zijn tijd en organisatie meer dan essentieel.

In 2021 zal dus verder gewerkt worden aan het uitrusten van de e‑commerce-tools met nieuwe functionaliteiten om alle processen zoveel mogelijk te automatiseren en de logistiek te vergemakkelijken.

Bied meer leveringsmogelijkheden voor jouw klanten

Webshops moeten acties en strategieën implementeren die hen in staat stellen een concurrentievoordeel te behalen en zich aan te passen aan de behoeften van de gebruikers.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de consument meer geduld heeft met betrekking tot de levertijden. Veel consumenten zijn echter bereid om meer te betalen voor de verzending, op voorwaarde dat zij verzekerd zijn van een snelle levering op de gewenste plaats en tijd, zonder complicaties, en meestal met behulp van de vervoerder van hun keuze.

We zien nu al meer en meer gepersonaliseerde leveringsmethoden, zoals levering op afspraak, levering in het weekend of zelfs levering op dezelfde dag. Amazon is zelfs al begonnen met de verkoop van drones in de Verenigde Staten met Amazon Prime Air. En zij zijn niet de enigen, Wing en UPS hebben ook certificering en toestemming gekregen om leveringen per drone te doen.

2. Eco-verantwoordelijkheid

Sinds het begin van de pandemie is de consument flexibeler geworden in zijn beslissing om online of offline te kopen. Het online winkelen werpt echter bepaalde vragen op voor de consument, zoals de impact op het milieu. Met de toename van de online verkoop maken steeds meer mensen zich zorgen over de hoeveelheid plastic en afval die met deze transfers gepaard gaat.

Er zijn veel digitale hulpmiddelen beschikbaar om verspilling te voorkomen door met name lokale aankopen te bevorderen. Winkels die hun klanten bestellingen aanbieden die verpakt zijn met gerecyclede en kunststofvrije materialen, zullen in de toekomst meer klanten kunnen aantrekken.

Heb je ook nagedacht over milieuvriendelijkere leveringsmethoden of zelfs over Click and Collect?

 3. Omnichannel en Click and Collect

En aangezien we het over Click and Collect hebben, is het essentieel om je distributiekanalen te diversifiëren.

Wist je dat je deze optie ook zonder een fysiek verkooppunt kunt aanbieden?

Dit is een optie die absoluut moet worden overwogen, want het is zeer gevraagd door de consument en zal je in staat stellen om je verkoopvolume te behouden, zelfs tijdens de lockdown.

Click and Collect, pre-order: er zijn vele eenvoudige en praktische digitale oplossingen om zich aan te passen aan de gezondheidssituatie en nieuwe behoeften van de consument.

4. Gegevensbescherming

Gegevensbescherming wordt steeds belangrijker en bedrijven moeten aan steeds meer voldoen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je cookiebeleid;
  • Gegevens niet te lang bewaren;
  • Herroepingsrecht;
  • Gegevens eerlijk verwerken;
  • Etc.

Wist je dat een eenvoudige banner met de tekst ‘Door verder te navigeren op deze site, accepteer je het gebruik van cookies’ niet geldig is? De gebruiker moet nadrukkelijk toestemming geven.

Ook Apple is er steeds meer mee bezig om de macht van cookies in te perken. Dit is nadelig voor je analytics, want de ITP-update van Apple zorgt er bijvoorbeeld voor dat gegevens maximaal enkele dagen opgeslagen worden. Dit heeft ermee te maken dat Apple voor meer anonimiteit voor de gebruikers wilt zorgen en om de gegevens van deze gebruikers te bescherming.

5. Diversificatie van de betaalmethoden

Gezien de toegenomen concurrentie en de opkomst van nieuwe spelers in de digitale sector zal het van essentieel belang zijn om aankopen te stimuleren door de koper enige toegevoegde waarde te bieden.

Mis de verkoop niet door een beperkte keuze aan betaalmethoden aan te bieden! Paypal, iDeal, Bancontact/Mister Cash, creditcard: er zijn vele mogelijkheden!

Het aanbieden van de mogelijkheid om in termijnen te betalen, met een digitaal, instant proces dat is afgestemd op de eisen van de gebruiker, vermindert de prijsgevoeligheid en verhoogt de conversie met maximaal 70%.

Aangezien steeds meer aankopen worden gedaan vanaf mobiele apparaten, is het essentieel om een aankoopervaring te hebben die is afgestemd op elk apparaat. Wat ons direct naar ons volgende punt brengt.

6. Gebruikerservaring & Responsive Design

De gebruiker moet, als bezoeker of klant, in staat zijn makkelijk zich door jouw webshop te navigeren. Een ingewikkeld of onlogisch ontwerp kan het gedrag van de gebruiker veranderen door zijn aandacht af te leiden, waardoor de klant verloren is.

Door na te denken over de gebruikerservaring en te zorgen voor een soepele navigatie en interactie, kun je:

  • De tevredenheid van je gebruikers verhogen;
  • De sessieduur verlengen;
  • Het bounce-percentage verlagen;
  • Je goed te boek zetten bij Google.

Responsive design

Vergeet ook niet om je pagina’s aan te passen en te controleren op de verschillende soorten apparaten. Naast het aanbieden van een onbevredigende ervaring aan je bezoekers, zal een site die niet is aangepast aan tablets en mobiele telefoons door Google worden gestraft op het gebied van SEO. Google wil het beste voor zijn gebruikers!

Het is een feit, de dingen veranderen en we kunnen niet langer tevreden zijn met het standaard formaat 1024 x 768 pixels dat tot een paar jaar geleden de norm was voor alle webdesigns. Met honderden mobiele apparaten op de markt moet de inhoud voor alle schermformaten beschikbaar zijn.

Toch is de uitdaging om de pagina’s te testen voor een veelvoud aan schermafmetingen. Denk eerst aan mobiele apparaten en gebruik tools zoals de Search Console van Google die je waarschuwingen kunnen sturen wanneer een van je pagina’s niet is aangepast aan bijvoorbeeld mobiel.

Tip: In Google Analytics kun je zien welke formaten het meest gebruikt worden om jouw site te bezoeken. Zorg dat je site voor die formaten geoptimaliseerd is. Dit kun je testen door op de rechtermuiskop te klikken en dan ‘Inspecteren’. Zodra je het 

Kansen voor freelancers

Kansen voor freelancers

Posted Leave a commentPosted in Zakelijke trends

Hoeveel voordeel kan jouw organisatie halen uit de huidige Gig economie? Wellicht wordt het tijd om je netwerk van freelancers uit te breiden, want deze zakelijke trend bied kansen voor veel bedrijven!

Wat is een gig economie?

De gig economie: ook wel ‘flexconomie’ of ‘people first economy’ genoemd. Hierin gaan bedrijven korte termijncontracten aan met onafhankelijke werknemers om tijdelijke projecten op te vangen.

Omwille van de toenemende economische stroomversnellingen vragen organisaties een steeds meer flexibele arbeidsmarkt. In alle markten is er een toename van ready to work talent dat beantwoordt aan de behoefte van werkgevers om gaps in de workforce on demand in te vullen.

Tegenwoordig zijn in Vlaanderen ongeveer 127.277 mensen tewerkgesteld als freelancer. Dit is een stijging van 22,7% ten opzichte van 2015. In Brussel alleen al zijn er zo’n 30.420 freelancers actief. Steeds meer bedrijven doen een beroep op het gebruik van freelancers, consultants en onafhankelijke contractanten omdat bepaalde expertise in een team ontbreekt. Waarschijnlijk zullen er tegen 2030 meer mensen op freelancebasis werken dan in loondienst.

Freelancers… why?!

Uit een onderzoek van Unizo over de dagdagelijkse werkzaamheden van freelancers, blijkt dat de grootste freelanceractiviteiten bestaan uit web- app- en/of softwareprogrammatie (12%), managementconsultancy (10%) en projectmanagement (9%). Het grootste aandeel “andere” (14%) besloeg een grote verscheidenheid aan specialisaties. Freelancers kunnen dus voor zeer veel verschillende bedrijfsactiviteiten worden ingeschakeld.

Het grote voordeel van werken met freelancers is dat de werkgever hier geen sociale lasten op hoeft te betalen. Ze zijn snel inzetbaar om drukke pieken op te vangen en bieden specifieke expertise wanneer je bedrijf daar nood aan heeft.

Tips voor thuiswerken

Tips voor thuiswerkers

Posted Leave a commentPosted in Zakelijke trends

Zorgen voor je mentale gezondheid is net zo belangrijk als voor je fysieke gezondheid. Als je je goed voelt, helpt dat je om beter om te gaan met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd.
1. Creëer regelmaat en structuur: zorg voor het behoud van je dagelijkse structuur door op een normale tijd op te staan en te gaan slapen, te douchen en je aan te kleden. Eet en drink op je gebruikelijke momenten.
2. Houd zo goed mogelijk vaste werktijden aan: werk zoveel mogelijk volgens je eigen kantoortijden en stop op tijd zodat je niet het gevoel hebt dat het werk nooit ophoudt. Juist nu is een goede balans tussen werk en privé nodig. Maak een goede werkplanning, stel doelen voor de dag en probeer je er zoveel mogelijk aan te houden.
3. Neem regelmatig pauze en wissel activiteiten af: Het afwisselen van concentratietaken en andere activiteiten helpt om een goede balans te houden. Ook regelmatig pauzes nemen is belangrijk om het werk goed vol te kunnen houden. Het kan helpen om je pauzes te plannen.
4. Werk als het kan in een aparte ruimte: Daar is rust waardoor je effectiever en geconcentreerder kan werken.
5. Zorg voor voldoende ontspanning: doe om te ontspannen iets dat je leuk vindt, bijvoorbeeld lezen, koken of je verdiepen in een onderwerp dat je interessant vindt.
6. Blijf in contact met dierbaren: houd digitaal contact met je dierbaren en omgeving. Praat met anderen over wat je bezighoudt en vraag tijdig hulp. Spreek regelmatig online af met collega’s om een goede band te houden.
7. Maak afspraken met huisgenoten: Wanneer je samenleeft met anderen, maak dan goede afspraken met je huisgenoten en zorg ook dat je aan je eigen ontspanning toekomt.
8. Mentale gezondheid: in deze roerige tijd kan je bij jezelf zorgen, angst of piekeren opmerken. Dat is een normale reactie op een abnormale situatie. Houd aandacht voor je mentale gezondheid. Probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent). Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens. Bespreek die met de mensen om je heen. Vraag om professionele hulp als je merkt dat dat nodig is.

1. Plan je dag: Begin de dag zoals je altijd doet; zet je wekker, sta op en volg je dagelijkse routine. Probeer op een vaste tijd te beginnen met werken. Zorg voor een goede planning: stel jezelf duidelijke taken en baken je tijd af.
2. Neem vaak een korte pauze: door regelmatig pauze te nemen houd je het werk beter vol.
3. Beweeg voldoende: Verander regelmatig van houding en neem daarbij een korte pauze van bijvoorbeeld 20 seconden. Sta zeker ieder uur op en loop dan bijvoorbeeld even rond of haal wat te drinken.
4. Doe tussendoor iets ontspannends: dit helpt je los te komen van je werk. Maak eventueel gebruik van een app voor onstpanningsoefeningen.
5. Houd contact met je collega’s en leidinggevende: maak afspraken over wat er precies van je wordt verwacht. Geef aan je leidinggevende aan of je knelpunten ervaart in je werk. Zorg ook voor persoonlijk contact met collega’s: organiseer bijvoorbeeld een online koffiemomentje of een vrijdagmiddagborrel.

trendlijnen bij technische analyse

Trendlijnen bij technische analyse

Posted 1 CommentPosted in Zakelijke trends

De trendlijn vormt een zéér eenvoudig hulpmiddel van de technische analist. Bij de technische analyse van een aandeel zal vrijwel steeds een trendlijn op de grafiek verschijnen.

Een opwaartse trendlijn verbindt de overeenkomstige hogere bodems. Deze trendlijn doet dienst als steunlijn, aangezien de koers hier steeds steun op kan vinden.

Een dalende trendlijn wordt getekend in een downtrend, voor de constructie van dit soort trendlijn worden de lager gelegen toppen verbonden. Deze trendlijn doet dienst als weerstand, aangezien de koers het steeds moeilijk zal hebben om opwaarts door deze dalende trendlijn te breken.

Voor de constructie van een trendlijn zijn er minstens twee opeenvolgende bodems of twee opeenvolgende toppen nodig. De trendlijn wordt belangrijker wanneer ze meerdere toppen of bodems verbindt. In de praktijk wordt steeds gezocht naar een derde top of bodem, om een valabele trendlijn te krijgen. Deze derde top of bodem wijst erop dat de markt de trendlijn geaccepteerd heeft.

De trendlijn wint ook aan belang wanneer ze reeds langere tijd haar dienst bewezen heeft. Een trendlijn die enkele maanden omvat zal steeds belangrijker zijn dan een trendlijn die slechts enkele dagen of weken omvat. De lange trendlijn geeft immers een inzicht in de primaire trend van het onderliggende aandeel. Een aandeel of een markt kan zich primair in een uptrend bevinden, maar toch gedurende een korte periode een downtrend meemaken, die dan louter te beschouwen valt als een terugkeer naar de lange termijn opwaartse trendlijn.

Effectief leiderschap

Wat is effectief leiderschap?

Posted Leave a commentPosted in Management

Leiders. Ze zijn er in alle soorten en maten. Leiders hebben veel invloed op de inrichting van de organisatie, de cultuur van de organisatie (of het team) en de manier waarop met medewerkers en klanten wordt omgegaan. Leiders zijn door hun gedrag, beslissingen en communicatie rechtstreeks van invloed op de waarden van de organisatie en haar prestaties. Gosse Korte is docent Proces- en prestatiemanagement bij TSM Business School. In dit artikel gaat hij in op de vraag wat leiders effectief maakt.

Leider of manager of medewerker?

In de literatuur wordt er nogal eens onderscheid gemaakt tussen een leider en een manager. Er wordt dan gesteld dat een leider meer visionair ingesteld is, meer out-of-the-box denkt en mensen meeneemt naar plekken waar ze anders niet zouden komen. Een manager is meer beheersmatig ingesteld, bouwt door in de bestaande box en houdt mensen op hun plek. Bij Lean maken wij niet expliciet onderscheid tussen een leider of manager. Sterker nog, wij stellen dat iedere medewerker in de organisatie een leider kan zijn. Een leider stelt doelen en neemt leden van de organisatie mee om doelen te realiseren.

Effectief leiderschap!?

Natuurlijk hebben wij mensen de behoefte om kenmerken van effectieve leiders te definiëren. We willen immers kunnen verklaren en kunnen beïnvloeden. Bedenk hierbij dat:
1. Het toepassen van kenmerken van goed leiderschap niet per definitie tot succes zal leiden.
Vaak kun je wel benoemen wat goede leiders kenmerkt maar kun je niet stellen dat wanneer leiders die kenmerken overnemen het automatisch tot succes zal leiden. Vergelijk dit met het volgende. Er is iemand geweest die heeft onderzocht wat kenmerkend was voor Adolf Hitler en Josef Stalin. Hij kwam tot de volgende kenmerken: a. ze waren beide katholiek opgevoed, b. ze hebben beide op jonge leeftijd hun vader verloren, c. ze hadden beide een snor. Je kunt nu niet stellen dat katholieke mannen met een snor die op jonge leeftijd hun vader hebben verloren zullen uitgroeien tot vreselijk wrede dictators…….
2. Er niet één beste type leider bestaat.
Net zoals er niet één beste type dier bestaat, wat goed is hangt af van de situatie. Door evolutie kunnen diersoorten in hun situatie vanwege hun kenmerken overleven. Datzelfde geldt voor leiderschap. Wanneer het bijvoorbeeld stormt op zee is directief leiderschap nodig, wanneer je in rustig vaarwater zit kun je meer coachend leiderschap toepassen.

Effectief leiderschap en de situatie

Er zijn drie ‘situationele’ factoren waar een manager rekening mee zou moeten houden:

  1. taakkenmerken: wat moet er gebeuren? hoe complex is die taak?
  2. organisatie- / teamkenmerken: is de organisatie in een stabiele staat of is er veel turbulentie? Is er groepscohesie en teamspirit?
  3. persoonskenmerken: heeft de medewerker veel ervaring of is het een ‘nieuweling’? Is er behoefte aan veel sturing?De effectiviteit van leiders wordt, behalve door lichamelijke kenmerken, persoonskenmerken en gedrag, vooral bepaald door de mate waarin de stijl van de leidinggevende is aangepast aan de situatie. Van één beste leiderschapsstijl valt dus niet te spreken. Een leider is effectief door zijn leiderschapsstijl aan te laten sluiten bij de verschillende kernmerken van de situatie waarin de organisatie, het team of de persoon verkeert.

De effectiviteit van leiders wordt, behalve door lichamelijke kenmerken, persoonskenmerken en gedrag, vooral bepaald door de mate waarin de stijl van de leidinggevende is aangepast aan de situatie. Van één beste leiderschapsstijl valt dus niet te spreken. Een leider is effectief door zijn leiderschapsstijl aan te laten sluiten bij de verschillende kernmerken van de situatie waarin de organisatie, het team of de persoon verkeert.

Management

10 Time Management Tips

Posted Leave a commentPosted in Management

Altijd maar druk en 28 uur nodig hebben terwijl een dag maar 24 uur duurt? Is dit herkenbaar? Dan is het hoog tijd om slimmer te gaan werken i.p.v. harder. Met deze 10 time management tips voor slimmer werken kun je weer toekomen aan datgene waar je goed in bent.

Tijdsdruk zit vaak tussen de oren. Vaak gaat het over de perceptie het druk te hebben terwijl dit in de praktijk, door er op een andere manier of slimmer mee om te leren gaan, best wel meevalt. Je zult merken dat door slimmer werken, structuur in je werkzaamheden aanbrengen en bewuster plannen, je veel tijd kunt besparen. Je kunt beginnen met deze time management tips

1. Meten is weten bij time management

Voordat je met time management aan de slag gaat is het belangrijk te weten waar het probleem precies zit. Begin als nulmeting met het bijhouden van al jouw werkzaamheden gedurende 1 of 2 weken. Maak hier een overzicht van en hou bij hoeveel tijd je besteedt aan deze werkzaamheden.

Begin bij de Quick wins

Vergeet niet het lezen en behandelen van e-mail hierin mee te nemen. Hou ook bij hoeveel onderbrekingen, b.v. pauzes, telefoontjes, of die collega die altijd een praatje komt houden, er waren. Is het overzicht klaar? Neem dan wat tijd om het overzicht te bekijken en identificeer de zogenaamde ‘quick wins’, die dingen die je nu al kunt doen (of laten) die jou direct tijdwinst opleveren.

2. Welk resultaat wil je behalen?

Stap 2 is misschien wel de belangrijkste stap die je met time management kunt behalen. Door niet te weten waar je naar toe gaat ben je richtingloos. Door resultaatgericht te werken geeft je sturing aan alles wat je doet. Als je namelijk het resultaat helder en duidelijk hebt geformuleerd kun je richting bepalen en al jouw werkzaamheden hieraan toetsen.

3. Doelen stellen

Nu je jouw resultaat helder en duidelijk hebt gedefinieerd kun je doelen gaan stellen. Je moet daarbij wat strategisch denken; maak een overzicht van de doelen die je op korte, middellang en lange termijn wilt behalen. Let op dat deze doelen in overeenstemming moeten zijn met het resultaat dat je wilt behalen.

Smart is niet nieuw maar werkt echt

Zorg dat de doelen die je stelt SMART zijn. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wil je daar een eenvoudige versie van? Zorg er dan voor dat je doel gericht is op actie / in beweging komen.

4. Prioriteiten stellen

Ben jij ook zo iemand die alles direct aanpakt wat op zijn bordje komt? Door de juiste prioriteiten te stellen maak je onderscheidt tussen de belangrijkere zaken en dat wat nog wel even wachten kan. Je kunt prioriteiten stellen met cijfers (1 = Hoog, 2 = Middel, 3 = Laag), woorden/letters (Hoog, Middel, Laag) of met kleuren (Rood, Oranje, Blauw). Gebruik dat wat voor jou het beste werk.

5. Beste van alle time management tips? ‘Nee zeggen’

Eén van de dingen die direct en heel veel tijdwinst opleveren is leren om ‘nee’ te zeggen. Doe alleen de werkzaamheden die daadwerkelijk bij jou horen. Het is natuurlijk erg vriendelijk en collegiaal om even die collega te helpen maar als dit ten kosten gaat van jouw eigen werk is het de hoogste tijd om hiermee te stoppen. Het woord ‘Nee’ staat gewoon in het Nederlands woordenboek, maak er dus gebruik van.

6. Maak een dag, week en maandplanning

Het resultaat is gedefinieerd en de doelen en prioriteiten zijn bepaald. Nu is het tijd om dit te vertalen naar een goede dag, week en maandplanning. Door een goede planning te maken geef je structuur aan je werkzaamheden en voorkom je dat je dingen onnodig gaat uitstellen.

De kracht van netwerken

De kracht van netwerken

Posted Leave a commentPosted in Teambuilding

Netwerken is een krachtig instrument om doelen te bereiken. Netwerken is meer dan alleen een praatje maken met een ander. Het is een instrument waarmee je bewust en zorgvuldig om moet gaan. Maar hoe bouw je een netwerk op? En hoe onderhoud en breid je je netwerk uit?

Doelen

Wat wil je met je team bereiken? Welke doelen heb je? Waar bevinden zich verbeterpunten en waar kan je team aansturing of extra motivatie gebruiken? Door vooraf te bepalen wat je met de teambuilding wilt bereiken kun je het succes ervan meetbaar maken. Daarnaast zorgt het stellen van doelen voor focus: je doet niet zomaar activiteiten en opdrachten, maar werkt samen doelgericht en planmatig aan een beter functionerend team. Dat is teambuilding met meerwaarde. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden van doelen die je kunt hebben met de teambuilding.

Netwerken = vertrouwen

Netwerken is het leggen en onderhouden van de juiste contacten. Het idee achter netwerken is het opbouwen en onderhouden van functionele contacten. Met het achterliggende idee om kennis, informatie en contacten met elkaar te delen. Of iemand om een meer directe gunst te vragen.

Netwerken berust op wederzijds respect en vertrouwen.  Netwerken moet wel van twee kanten komen. Dat betekent niet dat je altijd direct iets voor de ander hoeft te betekenen. Het gaat erom dat je bewust bezig bent met wat jij zelf de ander te bieden hebt.

Netwerk opbouwen

Iedereen kan wel een babbeltje maken met een ander. Maar succesvol netwerken houdt meer in. Netwerken is ook gewoon werken. Wat de beste manier is, is persoonsgebonden en vaak ook functieafhankelijk. Met het opbouwen van je netwerk kun je niet vroeg genoeg beginnen. Vooral in je studententijd ontmoet je veel mensen die van belang kunnen zijn voor je netwerk. Besef wel waar je aan begint voor je relaties aangaat.

Voor succesvol netwerken gelden er wel enkele algemene voorwaarden. Wees namelijk bewust van hoe jou netwerk eruit ziet. Hoe heb je iemand leren kennen, wat doet deze persoon, hoe goed ken je de persoon en waarom ken je diegene. Wees ook bewust van wat jijzelf een ander te bieden hebt. En wat je wilt bereiken. Daarnaast is het belangrijk dat je authentiek opereert. Wees open en oprecht in je interesse in de ander, want verborgen agenda’s worden vrij snel ontdekt.

Onderhouden en uitbreiden

Houd bij het netwerken rekening dat je niet Jan en alleman tot je netwerk kan rekenen. Alleen personen die jij wat te bieden hebt (nu of later) kan je toerekenen aan je netwerk. Carrièrebeurzen, congressen, seminars en borrels zijn uitstekende gelegenheden om te netwerken. Een netwerkgesprek beginnen kan moeilijk zijn. Begin een gesprek met bijvoorbeeld iets over jezelf, je drijfveren en motieven te vertellen.

Het onderhouden van je netwerk betekent een blijvende interesse in de ander tonen. Daar hoort bij gevolg geven aan tips, informatie en adviezen die je ontvangt. Laat merken dat je deze waardeert, ook als je er zelf niets mee kan. Misschien kun je het doorspelen naar iemand anders. Niet ieder contact kan direct waardevol zijn maar misschien wel op de langere termijn. Wees attent en laat ook iets van je horen wanneer je jouw netwerkrelatie niet nodig hebt.

Online netwerken

Netwerken heeft zo zijn weg naar het internet gevonden, denk aan professionele Social Media zoals LinkedIn. Online netwerken zijn nuttig om eerste contacten te leggen. Het voordeel is dat je kunt netwerken waar en wanneer je maar wilt. Zo kun je je bestaande netwerk onderhouden en uitbreiden.

Je bent er niet alleen met het aanmaken van een profiel en contacten verzamelen. Sluit je aan bij verschillende groepen, bijvoorbeeld per branche, studie of opleidingsinstituut. Doe ook mee aan discussiegroepen. Geef professioneel je mening op stellingen, maar stel zelf ook vragen. Netwerken, zowel on- als offline, kost veel tijd en energie. Maar van grote waarde om jouw doelen te bereiken.

Online netwerken zal niet het offline netwerken vervangen. Er gaat niets boven een persoonlijke ontmoeting. Blijf dus niet alleen online, maar spreek met je netwerkrelaties af om een keer koffie te gaan drinken.

Teamwork met de Generatie Z

Posted Leave a commentPosted in Teambuilding

Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan het werven van de Generatie Z. Dat is de generatie geboren tussen 2000 en 2015. Als de organisatie maar Generatie Z-proof is – zo is de gedachte – dan lukt het vast om jong talent aan te trekken en binnen te houden. Maar is deze generatie-focus verstandig? 

Laat verschillende generaties met elkaar samenwerken

In plaats van vol in te zetten op de werving van Generatie Z, is het volgens Paes beter om je als organisatie te focussen op diversiteit op de werkvloer. Iedere generatie levert zijn eigen, unieke bijdrage.

Door werknemers van verschillende generaties met elkaar te laten samenwerken, krijg je dynamische teams waar inhoudelijk heel veel uit te halen is. 

Van managers vraagt deze samenwerking wel wat meer. Het kan lastig zijn om meerdere generaties succesvol met elkaar te laten samenwerken. Maar volgens Paes is dat probleem te tackelen door teamcoaching.

Geef de samenwerking veel aandacht en benadruk hoe de verschillende generaties van elkaar kunnen leren. De verschillen tussen de generaties zijn groot, maar als ze van elkaar weten hoe ze elkaar aanvullen, pakt een onderlinge samenwerking vaak heel goed uit. 

Maak generaties nieuwsgierig naar elkaar

Omdat generaties onderling veel verschillen, kan dat binnen een team soms leiden tot chaos en tegenstrijdigheden. Een goede oplossing voor dit probleem is het stellen van een duidelijk gezamenlijk doel, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Wat de samenwerking ook ten goede komt, is de nieuwsgierigheid van de verschillende generaties naar elkaars denkwijze en leven. 

Paes geeft een voorbeeld. Hij stelt dat de Generatie Z opgoeit met de onbegrensde mogelijkheden van het internet. Voor Generatie X zijn het juist die ontwikkelingen die soms nog maar moeilijk bij te benen zijn.

Vooral de jongere generaties vinden het fijn als oudere generaties interesse tonen in hun leefwereld en interesses. Voor hen werkt dit heel motiverend. Zorg er daarom voor dat er binnen de teams ruimte is om nieuwsgierig te zijn naar elkaars leven.

Bedrijven onderschatten de kracht van nieuwsgierigheid nogal eens. Door het te stimuleren, breng je generaties dichter bij elkaar en ontstaan er fijne en vruchtbare samenwerkingen. Aldus Paes in het op Recruitmentfacts gepubliceerde artikel.

Onze mening over het artikel

De visie van Paes is interessant. Met name omdat hij ‘nieuwsgierigheid’ introduceert als middel om generatiekloven te overbruggen.

Natuurlijk moet je als organisatie niet focussen op één generatie. Maar extra aandacht voor de Z-ers (en vooruit: ook de millennials) is wel degelijk gewenst. Simpelweg omdat de verhouding jong/oud scheef is in Nederland. Gen. X gaat de komende jaren met pensioen. En er zijn te weinig jongeren om hun positie in te vullen. De jacht op jong talent is een must.

Het eeuwige opgroeien met internet…

In iedere beschrijving van jonge generaties duikt het op: “deze generatie is écht opgegroeid met internet.” Dat is waar, maar is dat echt zo belangrijk? Ook de X-ers zijn geen digibeet. Ze hebben wellicht zelfs meer ervaring met de impact die online ontwikkelingen hebben. Ze zagen de opkomst van internet, hebben ervaren hoe het van invloed kan zijn op economie, werkveld, samenleving etc. Die helicopterview mist de generatie Z.

Natuurlijk zijn jongeren in staat sneller de nieuwste ontwikkelingen te adopteren. Maar 50+ afschilderen als digitale afhakers is onzin. Het leidt ook af van de punten waarin de generaties écht verschillen: drijfveren, motieven en ambities verschillen wezenlijk per generatie en levensfase. En zijn de bron voor synergie, maar ook conflict.

Daarom is ons advies: onderzoek hoe de grote thema’s leven onder je personeel: dat is een waardevolle sleutel om nieuwsgierigheid te prikkelen.