Zakelijke trends

E-commerce trends 2021

Het jaar 2020 was zeker anders, omdat het werd gekenmerkt door de wereldwijde gezondheidscrisis, die een groot aanpassingsvermogen aan e‑merchants en al diegenen die het internet als een kans zagen om hun activiteiten voort te zetten, nodig zal hebben gehad. Dit jaar belooft weer een sterk jaar te worden met veel nieuwe ontwikkelingen. Wat kun je precies verwachten? Wat zullen de e‑commerce-trends zijn en hoe kun je je daarop voorbereiden? Wij hebben de antwoorden!

1. De optimalisatie van je logistiek en levering

Procesautomatisering

Steeds meer retailers beginnen een webshop en het is essentieel om processen zoveel mogelijk te automatiseren, vooral op het gebied van logistiek. In hun specifieke geval zijn tijd en organisatie meer dan essentieel.

In 2021 zal dus verder gewerkt worden aan het uitrusten van de e‑commerce-tools met nieuwe functionaliteiten om alle processen zoveel mogelijk te automatiseren en de logistiek te vergemakkelijken.

Bied meer leveringsmogelijkheden voor jouw klanten

Webshops moeten acties en strategieën implementeren die hen in staat stellen een concurrentievoordeel te behalen en zich aan te passen aan de behoeften van de gebruikers.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de consument meer geduld heeft met betrekking tot de levertijden. Veel consumenten zijn echter bereid om meer te betalen voor de verzending, op voorwaarde dat zij verzekerd zijn van een snelle levering op de gewenste plaats en tijd, zonder complicaties, en meestal met behulp van de vervoerder van hun keuze.

We zien nu al meer en meer gepersonaliseerde leveringsmethoden, zoals levering op afspraak, levering in het weekend of zelfs levering op dezelfde dag. Amazon is zelfs al begonnen met de verkoop van drones in de Verenigde Staten met Amazon Prime Air. En zij zijn niet de enigen, Wing en UPS hebben ook certificering en toestemming gekregen om leveringen per drone te doen.

2. Eco-verantwoordelijkheid

Sinds het begin van de pandemie is de consument flexibeler geworden in zijn beslissing om online of offline te kopen. Het online winkelen werpt echter bepaalde vragen op voor de consument, zoals de impact op het milieu. Met de toename van de online verkoop maken steeds meer mensen zich zorgen over de hoeveelheid plastic en afval die met deze transfers gepaard gaat.

Er zijn veel digitale hulpmiddelen beschikbaar om verspilling te voorkomen door met name lokale aankopen te bevorderen. Winkels die hun klanten bestellingen aanbieden die verpakt zijn met gerecyclede en kunststofvrije materialen, zullen in de toekomst meer klanten kunnen aantrekken.

Heb je ook nagedacht over milieuvriendelijkere leveringsmethoden of zelfs over Click and Collect?

 3. Omnichannel en Click and Collect

En aangezien we het over Click and Collect hebben, is het essentieel om je distributiekanalen te diversifiëren.

Wist je dat je deze optie ook zonder een fysiek verkooppunt kunt aanbieden?

Dit is een optie die absoluut moet worden overwogen, want het is zeer gevraagd door de consument en zal je in staat stellen om je verkoopvolume te behouden, zelfs tijdens de lockdown.

Click and Collect, pre-order: er zijn vele eenvoudige en praktische digitale oplossingen om zich aan te passen aan de gezondheidssituatie en nieuwe behoeften van de consument.

4. Gegevensbescherming

Gegevensbescherming wordt steeds belangrijker en bedrijven moeten aan steeds meer voldoen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je cookiebeleid;
  • Gegevens niet te lang bewaren;
  • Herroepingsrecht;
  • Gegevens eerlijk verwerken;
  • Etc.

Wist je dat een eenvoudige banner met de tekst ‘Door verder te navigeren op deze site, accepteer je het gebruik van cookies’ niet geldig is? De gebruiker moet nadrukkelijk toestemming geven.

Ook Apple is er steeds meer mee bezig om de macht van cookies in te perken. Dit is nadelig voor je analytics, want de ITP-update van Apple zorgt er bijvoorbeeld voor dat gegevens maximaal enkele dagen opgeslagen worden. Dit heeft ermee te maken dat Apple voor meer anonimiteit voor de gebruikers wilt zorgen en om de gegevens van deze gebruikers te bescherming.

5. Diversificatie van de betaalmethoden

Gezien de toegenomen concurrentie en de opkomst van nieuwe spelers in de digitale sector zal het van essentieel belang zijn om aankopen te stimuleren door de koper enige toegevoegde waarde te bieden.

Mis de verkoop niet door een beperkte keuze aan betaalmethoden aan te bieden! Paypal, iDeal, Bancontact/Mister Cash, creditcard: er zijn vele mogelijkheden!

Het aanbieden van de mogelijkheid om in termijnen te betalen, met een digitaal, instant proces dat is afgestemd op de eisen van de gebruiker, vermindert de prijsgevoeligheid en verhoogt de conversie met maximaal 70%.

Aangezien steeds meer aankopen worden gedaan vanaf mobiele apparaten, is het essentieel om een aankoopervaring te hebben die is afgestemd op elk apparaat. Wat ons direct naar ons volgende punt brengt.

6. Gebruikerservaring & Responsive Design

De gebruiker moet, als bezoeker of klant, in staat zijn makkelijk zich door jouw webshop te navigeren. Een ingewikkeld of onlogisch ontwerp kan het gedrag van de gebruiker veranderen door zijn aandacht af te leiden, waardoor de klant verloren is.

Door na te denken over de gebruikerservaring en te zorgen voor een soepele navigatie en interactie, kun je:

  • De tevredenheid van je gebruikers verhogen;
  • De sessieduur verlengen;
  • Het bounce-percentage verlagen;
  • Je goed te boek zetten bij Google.

Responsive design

Vergeet ook niet om je pagina’s aan te passen en te controleren op de verschillende soorten apparaten. Naast het aanbieden van een onbevredigende ervaring aan je bezoekers, zal een site die niet is aangepast aan tablets en mobiele telefoons door Google worden gestraft op het gebied van SEO. Google wil het beste voor zijn gebruikers!

Het is een feit, de dingen veranderen en we kunnen niet langer tevreden zijn met het standaard formaat 1024 x 768 pixels dat tot een paar jaar geleden de norm was voor alle webdesigns. Met honderden mobiele apparaten op de markt moet de inhoud voor alle schermformaten beschikbaar zijn.

Toch is de uitdaging om de pagina’s te testen voor een veelvoud aan schermafmetingen. Denk eerst aan mobiele apparaten en gebruik tools zoals de Search Console van Google die je waarschuwingen kunnen sturen wanneer een van je pagina’s niet is aangepast aan bijvoorbeeld mobiel.

Tip: In Google Analytics kun je zien welke formaten het meest gebruikt worden om jouw site te bezoeken. Zorg dat je site voor die formaten geoptimaliseerd is. Dit kun je testen door op de rechtermuiskop te klikken en dan ‘Inspecteren’. Zodra je het 

One thought on “E-commerce trends 2021

  1. Ja, sinds ik deze tips hebt opgevolgd is mijn productiviteit met 500% omhoog gegaan. Toppertje hoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *