Zakelijke trends

Tips voor thuiswerkers

Tips voor thuiswerken

Zorgen voor je mentale gezondheid is net zo belangrijk als voor je fysieke gezondheid. Als je je goed voelt, helpt dat je om beter om te gaan met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd.
1. Creëer regelmaat en structuur: zorg voor het behoud van je dagelijkse structuur door op een normale tijd op te staan en te gaan slapen, te douchen en je aan te kleden. Eet en drink op je gebruikelijke momenten.
2. Houd zo goed mogelijk vaste werktijden aan: werk zoveel mogelijk volgens je eigen kantoortijden en stop op tijd zodat je niet het gevoel hebt dat het werk nooit ophoudt. Juist nu is een goede balans tussen werk en privé nodig. Maak een goede werkplanning, stel doelen voor de dag en probeer je er zoveel mogelijk aan te houden.
3. Neem regelmatig pauze en wissel activiteiten af: Het afwisselen van concentratietaken en andere activiteiten helpt om een goede balans te houden. Ook regelmatig pauzes nemen is belangrijk om het werk goed vol te kunnen houden. Het kan helpen om je pauzes te plannen.
4. Werk als het kan in een aparte ruimte: Daar is rust waardoor je effectiever en geconcentreerder kan werken.
5. Zorg voor voldoende ontspanning: doe om te ontspannen iets dat je leuk vindt, bijvoorbeeld lezen, koken of je verdiepen in een onderwerp dat je interessant vindt.
6. Blijf in contact met dierbaren: houd digitaal contact met je dierbaren en omgeving. Praat met anderen over wat je bezighoudt en vraag tijdig hulp. Spreek regelmatig online af met collega’s om een goede band te houden.
7. Maak afspraken met huisgenoten: Wanneer je samenleeft met anderen, maak dan goede afspraken met je huisgenoten en zorg ook dat je aan je eigen ontspanning toekomt.
8. Mentale gezondheid: in deze roerige tijd kan je bij jezelf zorgen, angst of piekeren opmerken. Dat is een normale reactie op een abnormale situatie. Houd aandacht voor je mentale gezondheid. Probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent). Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens. Bespreek die met de mensen om je heen. Vraag om professionele hulp als je merkt dat dat nodig is.

1. Plan je dag: Begin de dag zoals je altijd doet; zet je wekker, sta op en volg je dagelijkse routine. Probeer op een vaste tijd te beginnen met werken. Zorg voor een goede planning: stel jezelf duidelijke taken en baken je tijd af.
2. Neem vaak een korte pauze: door regelmatig pauze te nemen houd je het werk beter vol.
3. Beweeg voldoende: Verander regelmatig van houding en neem daarbij een korte pauze van bijvoorbeeld 20 seconden. Sta zeker ieder uur op en loop dan bijvoorbeeld even rond of haal wat te drinken.
4. Doe tussendoor iets ontspannends: dit helpt je los te komen van je werk. Maak eventueel gebruik van een app voor onstpanningsoefeningen.
5. Houd contact met je collega’s en leidinggevende: maak afspraken over wat er precies van je wordt verwacht. Geef aan je leidinggevende aan of je knelpunten ervaart in je werk. Zorg ook voor persoonlijk contact met collega’s: organiseer bijvoorbeeld een online koffiemomentje of een vrijdagmiddagborrel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *